Exempel 1.
Ett barn, ett år och nio månader, äter lunch. Plötsligt märker min kollega att barnet har lagt ärtorna i en lång rad framför sig. Hon börjar prata med honom kring detta. Barnet pekar och visar, ärta för ärta. Min kollega räknar tillsammans med honom och plockar fram kameran för att fånga detta. Senare diskuterar vi pedagoger kring barn och matematik och denna situation kommer upp. Vi diskuterar kring barns matematiska utveckling och hur vi ser den. Att barnet trots att det inte pratar… Vi diskuterar vidare kring hur viktigt det är att vi sätter ord på vad barnen lär sig. Men tankarna måste även leda till ett steg längre.
Ärtor på rad |
Exempel 2.
Ett barn, ett år och åtta månader, sitter med iPaden och appen färgmonstret. Då märker jag att detta barn som ännu inte pratar så mycket faktiskt har lärt sig färgerna! Detta är ett exempel på att det finns bra användningsområde för iPaden på förskolan. Nu förstod jag att han kunde färgerna och då måste jag ställa mig frågorna igen hur kan jag/vi använda denna kunskap och gå vidare.
Att lära med iPaden |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar