Startsida

söndag 23 september 2012

Mediers påverkan i lärmiljöer


Det händer mycket inom media och teknik just nu. Utvecklingen går snabbt framåt och den teknik vi i förskolorna använder oss av idag kommer säkert se helt annorlunda ut om några år. Det som är fascinerande är att se hur snabbt barn tar till sig den nya tekniken. De vågar testa och prova. Se bara på våra iPads som barnen behärskar på ett otroligt sätt.
Det kan vara appar på engelska som de genom att våga prova sig fram snabbt lär sig. Barnen lär även av varandra inom detta. Det kommer mer och mer digitala verktyg som barn använder sig av på olika sätt. Jag tycker att de digitala verktygen som vi har fått i förskolan är otroligt bra, men självklart beror det på hur de används. Där gäller det att vi pedagoger är delaktiga och är medforskare. Det lär både barn och pedagoger på.

Intrycken kommer också från andra håll, t.ex. internet. I rapporten ”Småungar och Medier”, som finns på Statens medieråds hemsida, så står det att 38 % av barnen mellan 2-5 år är ute på nätet en vanlig dag. Barn mellan 5-9 år använder nätet ytterligare och 65 % är ute på internet en vanlig dag.
Jag har i förskolan märkt att många barn vet att man kan använda internet för att söka information och för att få svar på frågor som intresserar dem. Det är därför viktigt att vi pedagoger hjälper barnen att även bli kritiska till den information de får genom media på olika sätt.  Statens medieråd har gett ut ett material som kan hjälpa till med detta. Det heter ”Nosa på Nätet – ett mediekunnighetspaket”. Det materialet är till för att barnen ska få reflektera kring den information de får genom nätet. Detta material tror jag kan vara intressant att använda sig av med de äldsta barnen på förskolan.

Barn har stor kontakt med olika former av medier. Och det är något som är viktigt för dem. Barnen pratar mycket om vad detta, framför allt vad de har sett på TV. De pratar mycket kring program de sett och de leker det som de sett och upplevt. Utbudet inom media för barn är otroligt stort idag. Det finns speciella kanaler på tv:n som hela dagarna visar barnprogram. Det är inte längre Bolibompa en halvtimme varje dag. Och faktum är att 73 % av barnen i åldern 2-9 år ser på tv mer än en timme varje dag. Det går även att utläsa att barn mellan 5 och 9 år ser mer på tv mer än de är med sina familjer. (se rapporten ”Småungar och medier”). Detta är något att betänka när man arbetar med barn i skola och förskola.



Medierådet (2010) Småungar & Medier
Statens medieråd & Skolverket (2011) Nosa på nätet – ett mediekunnighetspaket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar