Omelett – en
film om pedagogisk dokumentation
Intro: Filmens titel, därefter mitt namn, musik i bakgrunden
1.
Int. Avdelningens matrum
Pedagog A och Pedagog B
Helbild
Det är sen eftermiddag inne på förskoleavdelning.Pedagog
A, en kvinna i 30-årsåldern, står själv vid en bokhylla inne i rummet och
plockar. Det är inga barn på avdelningen, det är lugnt och pedagogen ska snart
gå hem. In kommer ytterligare en person, pedagog B. Hon är äldre pedagog och hon
går med bestämda steg fram till Pedagog A med läroplanen i handen.
Ped B: Hej, va bra att du är här.
Ped A: Ja, jag är här ja.
Kamera har kommit närmare
Pedagogerna där de står vid bokhyllan. Pedagog B håller upp läroplanen och
börjar läsa ur den.
Ped B: Titta här vad det står i läroplanen.
Kameran zoomar in pedagog B där
hon står och läser ur läroplanen.
Ped B: ur läroplan…
Pedagog B: (Nickar och mumlar
instämmande)
Ljudeffekt
- spolning fram i tid
2.
Bild från läroplan
Här zoomas stycken om pedagogisk
dokumentation in. Det blir kamera bilder på citat ur läroplanen.
Ljudeffekt
- spolning fram i tid
3.
Int. Avdelningen matrum
Pedagog A och Pedagog B
Tillbaka till sekvensen i del 1 i manuset där
de två pedagogerna står framför bokhyllan och Pedagog B läser ur läroplanen.
Ped B. läser ur läroplan
Ped A: Ja just det. Det har jag läst.
Ped B: Jag vill att du verkligen tänker på detta. Noga.
Ped A: Ja det ska jag göra.
Nu zoomar kameran ut, samtidigt
som Pedagog B går ut ur rummet till tamburen och vänder sig mot den andra
pedagogen.
Ped B: Jag måste gå nu. Tänker du på det nu då. Hej då.
Ped A: Hej då.
Pedagog B går ut ur rummet.
Kameran zoomar in pedagog A som plockar fram en kamera från bokhyllan bakom sig
och säger glatt.
Ped A: Det är ju inga problem. Jag har ju den här.
Pedagog A håller fram en kamera.
4.
Stillbild på en kamera
5.
Ext. Förskolans gård
Pedagog A
Pedagog A är ute i solen på förskolans gård
en förmiddag. Hon håller i kameran och går
runt på gården fotograferar för fullt. Hon skrattar för sig själv. I bakgrunden hör man ett barn som ropar på
henne.
Barn: Titta jag
har lärt mig och cykla.
Ped A: Jag har
inte tid just nu.
Ljudeffekt
– kamera
6.
Int. Förskolans målarrum
Pedagog A
Det är förmiddag inne på avdelningen i ett
målarrum där stafflierna står framme. Man förstår att det är barn som står och
målar. Pedagog A fotograferar när barnen målar.
Ped A. Hallå,
barnen titta på mig nu när jag tar kort. Å, va bra.
Ljudeffekt – kamera
7.
Int. Avdelningens matrum
Pedagog A
Barnen bakar för fullt och pedagog A tar en
massa foton.
Ljudeffekt - kamera
8.
Int. Tambur
Pedagog A
Det är morgon och barnen är i
tamburen på väg ut för att leka på gården. Pedagog A står med kameran i högst
hugg och tar bilder på skrattande barn.
Ped A: Kalle, skynda dig nu och försök ta på dig skorna. Lisa, skratta nu så
jag får en fin bild.
Kalle: Titta, titta, jag kunde ta på mig skorna själv.
Pedagog A har fullt upp att
fotografera andra barn och är inte intresserad av att Kalle håller på att lära
sig att ta på sig skorna.
Ljudeffekt
- kamera
Ped A: mmm. Så bra.
9.
Interiört-lekrum
Pedagog A och Pedagog B
Pedagog A sitter på huk inne i lekrummet. Det
är ljust i rummet som är fullt av leksaker. Hon tar fotografier med kameran.
Ljudeffekt - kamera
Barn: Fröken,
fröken, skynda dig, vi undersöker vad som flyter och vad som sjunker.
Ped A: Tyvärr,
jag hinner inte jag dokumenterar. Säg omelett nu.
Pedagog A står upp inne i rummet och bläddrar
igenom korten på kameran, rycker på axlarna och säger för sig själv.
Ped A: Det här
med pedagogisk dokumentation det är väl inte så svårt.
Pedagog B kommer in i rummet. Hon går fram
till Pedagog A som står och tittar på fotograferna i kameran.
Ped B: Så bra
att du är här. Hur har det gått med dokumentationen?
Pedagog A lämnar stolt över kameran till
Pedagog B.
Ped A: Titta här!
Ped B börjar bläddra igenom korten och ser
mer och mer fundersam ut.
Ped B. Du har
dokumenterat väldigt mycket fotografier på glada barn, över 500 bilder. De
säger ju ingenting. Hur ska du kunna använda dom i en dokumentation. Nä, nu får
du allt tänka om.
Pedagog B lämnar tillbaka kameran till
Pedagog A, vartefter hon går ut ur rummet. Närbild på Pedagog A som är ledsen.
Pedagog A står kvar i rummet och funderar
och mumlar för sig själv.
Ped A. Ja, det
är klart att dokumentationen måste leda till någonting. Vad ska jag nu göra.
Barn: Fröken, fröken! Vi har kommit på mer saker vi kan
prova om det sjunker eller flyter. Skynda dig och kom.
Pedagog A kommer på en idé och springer ut
ur rummet. Vänder sig i dörröppningen och gör tummen upp.
10.
Int.matrum
Pedagog A och Pedagog C
Pedagog A och C sitter vid bordet och
planerar och reflekterar. De bläddrar i på iPaden. Tittar i läroplan och
verksamhetsplan. Musik i bakgrunden.
11.
Stillbild
Kameran zoomar på planeringspärm, iPad,
kamera, verksamhetsplan, grovplanering, läroplan, temaplanering,
planeringspärm, almanacka osv. Musik i bakgrunden
12.
Stillbild
Bilder och tack till de som medverkat. Musik i bakgrunden
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar