Startsida

söndag 26 augusti 2012

Manus



Omelett – en film om pedagogisk dokumentation

Intro: Filmens titel, därefter mitt namn, musik i bakgrunden

1.       Int. Avdelningens matrum
Pedagog A och Pedagog B
Helbild
Det är sen eftermiddag inne på förskoleavdelning.Pedagog A, en kvinna i 30-årsåldern, står själv vid en bokhylla inne i rummet och plockar. Det är inga barn på avdelningen, det är lugnt och pedagogen ska snart gå hem. In kommer ytterligare en person, pedagog B. Hon är äldre pedagog och hon går med bestämda steg fram till Pedagog A med läroplanen i handen.
Ped B: Hej, va bra att du är här.
Ped A: Ja, jag är här ja.
Kamera har kommit närmare Pedagogerna där de står vid bokhyllan. Pedagog B håller upp läroplanen och börjar läsa ur den.
Ped B: Titta här vad det står i läroplanen.
Kameran zoomar in pedagog B där hon står och läser ur läroplanen.
Ped B: ur läroplan…
Pedagog B: (Nickar och mumlar instämmande)

Ljudeffekt - spolning fram i tid

2.       Bild från läroplan
Här zoomas stycken om pedagogisk dokumentation in. Det blir kamera bilder på citat ur läroplanen.

Ljudeffekt - spolning fram i tid


3.       Int. Avdelningen matrum
Pedagog A och Pedagog B

Tillbaka till sekvensen i del 1 i manuset där de två pedagogerna står framför bokhyllan och Pedagog B läser ur läroplanen.
Ped B. läser ur läroplan
Ped A: Ja just det. Det har jag läst.
Ped B: Jag vill att du verkligen tänker på detta. Noga.
Ped A: Ja det ska jag göra.
Nu zoomar kameran ut, samtidigt som Pedagog B går ut ur rummet till tamburen och vänder sig mot den andra pedagogen.
Ped B: Jag måste gå nu. Tänker du på det nu då. Hej då.
Ped A: Hej då.
Pedagog B går ut ur rummet. Kameran zoomar in pedagog A som plockar fram en kamera från bokhyllan bakom sig och säger glatt.
Ped A: Det är ju inga problem. Jag har ju den här.
Pedagog A håller fram en kamera.

4.       Stillbild på en kamera

5.       Ext. Förskolans gård
Pedagog A

Pedagog A är ute i solen på förskolans gård en förmiddag. Hon håller i kameran och  går runt på gården fotograferar för fullt. Hon skrattar för sig själv.  I bakgrunden hör man ett barn som ropar på henne.

Barn: Titta jag har lärt mig och cykla.
Ped A: Jag har inte tid just nu.
                            
Ljudeffekt – kamera

6.       Int. Förskolans målarrum
Pedagog A
Det är förmiddag inne på avdelningen i ett målarrum där stafflierna står framme. Man förstår att det är barn som står och målar. Pedagog A fotograferar när barnen målar.

Ped A. Hallå, barnen titta på mig nu när jag tar kort. Å, va bra.

Ljudeffekt – kamera


7.       Int. Avdelningens matrum
Pedagog A

Barnen bakar för fullt och pedagog A tar en massa foton.
Ljudeffekt - kamera

8.       Int. Tambur
Pedagog A
Det är morgon och barnen är i tamburen på väg ut för att leka på gården. Pedagog A står med kameran i högst hugg och tar bilder på skrattande barn.
Ped A: Kalle, skynda dig nu och försök ta på dig skorna. Lisa, skratta nu så jag får en fin bild.
Kalle: Titta, titta, jag kunde ta på mig skorna själv.
Pedagog A har fullt upp att fotografera andra barn och är inte intresserad av att Kalle håller på att lära sig att ta på sig skorna.
Ljudeffekt - kamera
Ped A: mmm. Så bra.

9.       Interiört-lekrum
Pedagog A och Pedagog B

Pedagog A sitter på huk inne i lekrummet. Det är ljust i rummet som är fullt av leksaker. Hon tar fotografier med kameran.
Ljudeffekt - kamera
Barn: Fröken, fröken, skynda dig, vi undersöker vad som flyter och vad som sjunker.
Ped A: Tyvärr, jag hinner inte jag dokumenterar. Säg omelett nu.

Pedagog A står upp inne i rummet och bläddrar igenom korten på kameran, rycker på axlarna och säger för sig själv.
Ped A: Det här med pedagogisk dokumentation det är väl inte så svårt.

Pedagog B kommer in i rummet. Hon går fram till Pedagog A som står och tittar på fotograferna i kameran.
Ped B: Så bra att du är här. Hur har det gått med dokumentationen?
Pedagog A lämnar stolt över kameran till Pedagog B.
Ped A: Titta här!

Ped B börjar bläddra igenom korten och ser mer och mer fundersam ut.
Ped B. Du har dokumenterat väldigt mycket fotografier på glada barn, över 500 bilder. De säger ju ingenting. Hur ska du kunna använda dom i en dokumentation. Nä, nu får du allt tänka om.

Pedagog B lämnar tillbaka kameran till Pedagog A, vartefter hon går ut ur rummet. Närbild på Pedagog A som är ledsen.

Pedagog A står kvar i rummet och funderar och mumlar för sig själv.
Ped A. Ja, det är klart att dokumentationen måste leda till någonting. Vad ska jag nu göra.
Barn:  Fröken,  fröken! Vi har kommit på mer saker vi kan prova om det sjunker eller flyter. Skynda dig och kom.

Pedagog A kommer på en idé och springer ut ur rummet. Vänder sig i dörröppningen och gör tummen upp.


10.   Int.matrum
Pedagog A och Pedagog C

Pedagog A och C sitter vid bordet och planerar och reflekterar. De bläddrar i på iPaden. Tittar i läroplan och verksamhetsplan. Musik i bakgrunden.


11.   Stillbild
Kameran zoomar på planeringspärm, iPad, kamera, verksamhetsplan, grovplanering, läroplan, temaplanering, planeringspärm, almanacka osv. Musik i bakgrunden


12.   Stillbild
Bilder och tack till de som medverkat. Musik i bakgrunden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar