Vi har haft träff i basgruppen och diskuterat boken Den svårfångade reflektionen, jag har läst de andra två böckerna, reflekterat samt diskuterat med kollegor, som jag har skrivit ner. Detta arbete har lett till att jag har gått runt mycket och funderat på arbetet kring vad som är pedagogisk dokumentation egentligen. Vad gör jag på min förskola som kan räknas som pedagogisk dokumentation. Det har lett till att jag tänker annorlunda i olika situationer på jobbet. T ex när barnen sitter och ritar, så ställer jag mycket mer frågor till dem än jag gjort innan, skriver ner mera och tar annorlunda bilder än jag gjort innan, där jag försöker fånga processen. Men det är svårt och jag märker redan nu att det tar tid. Det är många barn i barngrupperna och det märks när man gör den här sortens dokumentation. Det tar tid att kunna diskutera med barnen, man får arbeta i riktigt små grupper, vara väldigt snabb att skriva, samt ha bra kollegor som kan ge en tid att föra in detta i datorn och skriva ut.
Vi har diskuterat lite kring pedagogisk dokumentation i arbetslaget, men det är svårt utan att de har läst samma litteratur. Nu har vi turen att det har köpts in fem nya böcker i ämnet, varav två var böckerna vi har läst i kursen, Varför pedagogisk dokumentation och Att fånga lärandet. Det ska även bli intressant att läsa de övriga böckerna vi har fått till avdelningen.
Jag har även gått runt på avdelningen och tittat mig omkring. Vad har vi för pedagogisk dokumentation uppsatt på väggarna? Jag märker att det är mycket att arbeta med, men vi är på god väg, tror jag.
Men nu är jag först och främst klar med alla uppgifter som ska vara gjorda innan vi träffas den 25 januari, och de jag ska snart lägga ut de här på bloggen, ska bara fixa lite med bilderna som jag ska ha med i det ena inlägget. Därefter ska jag ha lite semester. New York here I come!
Ska bli spännande att få läsa ditt inlägg sedan;) men ha en jätte skön vecka i new , har hört att de dricker cosmopolitan där;)
SvaraRadera